Home » Geld verdienen » Alles over affiliate marketing » Marketing tip: Hou je Nichemarkt zo klein mogelijk

Nichemarkt, wat is het en wat houdt het in binnen de( affiliate) marketing

 

Een nichemarkt is een klein deel van de markt waarin jij je product promoot. Je kunt op twee manieren bezoekers en dus potentiele klanten naar je website halen. Maar dan is het wel belangrijk dat je een goede en duidelijke nichemarkt hebt.

 

Nichemarkt, hoe kies je je niche?

In de eerste instantie kies je je nichemarkt aan de hand van hetgeen jij leuk vindt. Het kan ook iets zijn waar je heel veel interesse in hebt. Maar ook iets waar veel geld in valt te verdienen en waar jij eigenlijk niets vanaf weet.

Dan kun je je artikelen die op je website komen laten schrijven door een tekstschrijver die hem meteen optimaliseert voor SEO. 

Maar laten we er even vanuit gaan dat jij in ieder geval je eerste website zelf gaat bouwen en dat je geld hebt voor een website maar verder nog geen geld om een tekstschrijver te laten schrijven. Je zoekt dan een onderwerp waar je veel vanaf weet en waar je dus enthousiast over kan schrijven.

 

 

 

Jij moet die expert worden in jouw nichemarkt waar iedereen naar op zoek is die iets over dat onderwerp zoekt.

 

Nichemarkt , verklein je niche om meer klanten te bereiken

Dat klinkt misschien een beetje gek. Maar hoe kleiner je niche, hoe meer mensen je bereikt die bereid zijn om via jou iets te kopen.

Voorbeeld.

Ik heb een website over honden. Daar kun je heel veel mensen mee bereiken. Heel veel mensen komen een kijkje nemen op mijn website om te kijken of er interessante informatie op staat. Ze vinden het leuk om iets te leren over trainingen, iets te lezen over verlatingsangst. Maar op deze manier krijg ik geen kopers.

Ik heb mijn niche teruggebracht naar hondenvoeding. Ik richt me nu alleen op mensen die op zoek zijn naar hondenvoeding. Misschien willen ze veranderen omdat het huidige voer niet bevalt. Misschien hebben ze pas een hond en willen ze deze hond een goed voer geven.

Maar deze niche is nog steeds heel groot. Ik wil eigenlijk alleen maar de mensen die echt om hun hond geven en die bereid zijn geld uit te geven aan goed voer. Ik heb mijn niche dus verkleind naar biologisch hondenvoer.

Iedereen die nu op mijn website komt die is op zoek naar het beste voor zijn hond. Misschien eten ze zelf biologisch en zijn ze overtuigd van het feit dat het voor hun hond ook beter zou zijn. Misschien mankeert de hond iets en zijn ze op zoek naar voer waar de hond beter van wordt. In ieder geval zijn deze mensen bewust op zoek naar biologisch hondenvoer en alles wat ze daarover kunnen leren.

 

 

 

Door maar een klein deeltje van de grote doelgroep te benaderen en je speciaal te richten op hen die iets speciaals zoeken heb je waarschijnlijk meer mensen die willen kopen.

 

Nichemarkt , gebruik de juiste zoekwoorden

Nu heb ik dus een niche gekozen waarin niet heel veel mensen zitten. En dus zijn er ook niet veel zoekopdrachten in deze niche. In ieder geval niet zoveel als in honden of hondenvoer.
Maar de mensen die hier gericht op zoeken zijn wel geïnteresseerd hierin. Ze zijn vaak al op de hoogte dat het biologisch voer duurder is. Desondanks willen ze hun hond toch het beste geven.


Nu kan ik vasthouden aan de zoekwoorden
Op de zoekterm hond wordt per maand 90500 keer gezocht. Maar misschien zijn deze mensen wel op zoek om een hond te kopen. Dan krijg ik bezoekers op mijn site die niet aansluiten bij wat ik promoot.

Honden voer daar wordt per maand 8100 keer op gezocht. Maar misschien zoekt 90% daarvan wel naar het goedkoopste hondenvoer. Die komen dan bij mij op de site en die zien dat het voer duurder is. Die verlaten de site dan ook weer direct.

Biologisch hondenvoer daar wordt maar 390 keer per maand op gezocht. Maar als ik probeer daar zo hoog mogelijk mee in Google te komen dan heb ik liever een deel van die 390 mensen die serieus op zoek zijn naar dit voer dan een deel van de 8100 mensen die misschien helemaal niet op zoek zijn naar biologisch hondenvoer.

Het is dus belangrijk te zoeken naar de juiste zoekwoorden voor jou niche en niet alleen uitgaan van het zoekwoord wat het hoogst rankt maar waar je niets mee kan.

 

Het zoekwoord moet wel aansluiten bij hetgeen de mensen zoeken

nichemarkt

Nichemarkt , trek de juiste klanten aan

Je kunt op twee manieren de juiste klanten op je website krijgen:

  1. Laat je klanten een klantenreis maken.
    Zorg dat je klanten heel veel informatie krijgen over je product en zorg dat ze steeds meer interesse krijgen in je product. Dat moet eigenlijk zo geschreven zijn dat ze niet snappen dat ze nu zonder jouw product nog kunnen leven.
  2. Maak een spinnenweb van je website zodat ze van iedere pagina of ieder artikel altijd op een verkooppagina uitkomen.

 

 

Het binnenste rondje is jouw promotie pagina of landingspagina. Alle artikelen verwijzen naar deze landingspagina. Maar verder zijn alle artikelen ook aan elkaar verbonden net als bij een spinnenweb.

 

Nichemarkt , een duidelijke omschrijving van je doelgroep

Je hebt dus voor je niche een duidelijke omschrijving van je doelgroep nodig.
Nu kan ik je mooi gaan vertellen dat je een persoon moet ontwerpen en dat je die voor ogen moet houden als je content gaat maken. Dat dat je doelgroep is.
Allemaal heel leuk. Dat is waar de guru’s die je overal tegenkomt hun geld mee verdienen.

Zij leren je dat je persoon moet omschrijven en dat is dan je doelgroep. Je moet in het hoofd kruipen van deze persoon en dan moet je gaan schrijven alsof het een vriend van je is.
Nou geloof me, dat gaat niet werken.

Wat je wel moet doen is een plan maken, een soort van ondernemingsplan over je markt maar ook over je doelgroep. En als je dat hebt gemaakt dan heb je opeens een enorme hoeveelheid zoekwoorden, maar ook inspiratie om content te maken of artikelen te schrijven.

 

 

Een plan geeft je inzicht in je doelgroep maar ook in welk content je moet gaan maken om die doelgroep te bereiken.

Nichemarkt, maak een ondernemingsplan

Ik dacht dat ik het allemaal zelf kon. Maar pas vanaf het moment dat ik een ondernemingsplan had en een content strategie kwam ik in een stroomversnelling. Door het plan kon ik heel makkelijk een strategie maken. En door een strategie te hebben kon ik makkelijk artikel na artikel schrijven omdat ik wist wat ik moest schrijven en waar het over moest gaan.

Zeker de eerste maand toen ik begon wilde ik natuurlijk iedere werkdag een artikel online zetten. Na zoekwoorden onderzoeken kon ik de artikelen als het ware zo uit mijn mouw schudden omdat ik een plan had en een strategie.

 

 

 

Pas met een duidelijke niche , een duidelijke doelgroep en een goed ondernemingsplan kom je in een stroomversnelling

Nichemarkt, wil jij een winstgevend bedrijf op zetten?

Wil jij een winstgevende affiliate website opzetten? Of wil je je website met je eigen producten eindelijk winstgevend krijgen? Volg dan de cursus de Tornado masterclass

Beter nog ga voor een lidmaatschap.  bij de IMU om nog veel meer waardevolle informatie te krijgen. Je krijgt heel veel cursussen die je in je eigen tijd kan volgen, e-boeken en live webinars waarin heel veel waarde zit en waar je je vragen kunt stellen.

Maar het allerbelangrijkste, bij de Tornado masterclass (die bij het lidmaatschap er gewoon bij zit) leer je een ondernemingsplan maken en een content strategie maken zodat je precies weet wie je doelgroep is en wat je doelgroep zou willen weten.