Home » Kennisbank » Marketing tip: Zoekwoorden kun je dat eten?

Wat zijn zoekwoorden en waarom heb je ze nodig

Zoekwoorden zijn woorden waarop je gevonden wil worden met je website.  Iedere minuut komen er zoveel artikelen bij dat je 3 mensenlevens nodig hebt om alleen die artikelen te lezen. Dat betekend dat een normaal iemand nooit alles kan lezen wat op internet te vinden staat. Ze moeten dus met behulp van zoekwoorden op zoek naar wat ze willen lezen.

 

Als jij een affiliate website hebt of een website waarop je dingen verkoopt wil je natuurlijk ook dat de mensen die op jouw website komen iets bij jou kopen.

zoekwoorden

 

 

Je kunt in het wildeweg roepen maar als je de juiste doelgroep aanspreekt zal je succes veel groter zijn.

 

Zoekwoorden voor de juiste doelgroep

Als jij puzzels verkoopt heb je niets aan mensen die een hekel hebben aan puzzelen. Het is dus belangrijk dat je mensen op je site krijgt die al puzzelen en op zoek zijn naar nieuwe uitdagingen. Maar je wil ook mensen op je website die op zoek zijn naar een nieuwe hobby. Je kunt deze mensen laten zien wat voor leuks je met puzzels allemaal kunt doen.

Als jij echter alleen kiest voor het zoekwoord puzzels dan krijg je waarschijnlijk ook mensen op je website die graag kruiswoordpuzzels oplossen. Of mensen die gek zijn van sudoko puzzels.

Nu kun je ervoor kiezen om al deze mensen te helpen en voor allemaal iets op je website te zetten. Maar mensen die op zoek zijn naar bijzondere puzzels om te leggen en bijvoorbeeld in te lijsten zul je wegjagen met artikelen over soduko puzzels. Daar zijn ze namelijk niet in geinteresseerd.

Mensen die op zoek zijn naar 10 sterren sudoko puzzels die zul je wegjagen als je alleen schrijft over 3D puzzels die ze in elkaar kunnen zetten.
Hoe langer mensen op je website blijven, hoe meer Google je als belangrijk zal zien en hoe hoger hij je in de lijst op Google zal zetten.

zoekwoorden

 

 

 

Als je als klant niet weet waar je moet zoeken dan is een zoekwoord een handig hulpmiddel om datgene te vinden wat je zoekt

 

Je niche zo klein mogelijk maken

Het is dus belangrijk dat je een niche kiest binnen hetgeen je gaat doen. Je kunt geen website voor iedereen maken. Mensen die over legpuzzels willen lezen, willen niet over sudoku lezen. Omdat er van alles wat staat op je website zullen mensen lang niet alles lezen wat er op je website staat en zijn ze dus niet lang op je website.

Als jij echter 40 artikelen op je website hebt over 3D puzzels en over wat je er allemaal mee kan doen,  zal je in ieder geval alle mensen die iets willen weten over 3D puzzels naar je toe kunnen “lokken”.

Even een voorbeeld
Er wordt 60500 keer per maand gezocht op het woord puzzels.  En er wordt “maar” 8100 keer per maand gezocht op 3D puzzel.  Er wordt maar 260 keer per maand gezocht op 3D puzzel hout en 390 keer op houten 3D puzzel.

Dus als jij je niche verkleint tot houten 3D puzzel en jij schrijft allerlei artikelen over de houten 3D puzzel dan heb je veel meer kans dat mensen die bij jou op de website komen ook daadwerkelijk iets kopen. Want zij zijn op zoek naar een houten 3D puzzel.

 

Zoekwoorden het belangrijkste in je artikel

De zoekwoorden waarop je gevonden wil worden in Google zijn dus het belangrijkste in je artikel.
Maar niet alleen als geschreven woorden in je artikel. Ze moeten daarnaast ook nog op belangrijke plaatsen staan.

Google gaat niet alle artikelen die op internet verschijnen helemaal “doorlezen”. Je site wordt gecrawld en dat betekend dat er een computer overheen gaat die snel kijkt waar jouw website over gaat. De woorden die op de belangrijkste plaatsen staan worden daarbij meegenomen. Want volgens Google staan de belangrijkste woorden daar en daar zal het artikel dan verder wel over gaan.

Als op de belangrijkste plaatsen in jouw artikel iedere keer andere woorden staan dan zal Google geen idee hebben waar jouw artikel over gaat. Hij zal dan misschien de titel van je artikel meenemen in de zoekresultaten. Maar als daar niet het juiste zoekwoord in staat waarop jij gevonden wil worden, dan sta je “verkeerd” in Google en zul je weinig of geen bezoekers krijgen die op zoek zijn naar een houten 3D puzzel

 

 

 

Als mensen veel keuze hebben wordt het lastig om het goede te kiezen. Om die reden gebruik je de juiste zoekwoorden voor de juiste doelgroep

zoekwoorden

 

Zoekwoorden moeten op de juiste plaats staan

Zoekwoorden moeten dus op de juiste plaats staan om door Google gevonden te worden. Zo moeten ze in de titel staan maar ook in verschillende subtitels. Ze moeten in de afbeeldingen staan en in de alttekst van de afbeelding

 

De tekst moet met zoekwoorden ook nog goed leesbaar zijn

Je hebt dus een zoekwoord waarop je gevonden wil worden. Dat is belangrijk om gevonden te worden in Google. Maar mensen die je artikel lezen die zijn benieuwd naar wat je te vertellen hebt.  Als er in ieder zin van je artikel het zoekwoord staat dan is je artikel niet meer te lezen en zullen mensen wegklikken.

Je tekst moet dus naast de zoekwoorden ook nog eens goed en helder leesbaar zijn voor je bezoekers. Want je schrijft in de eerste plaats voor je bezoekers omdat je wil dat zij iets kopen.

zoekwoorden

 

 

 

Als mensen tussen de zoekwoorden de tekst moeten gaan zoeken zullen ze weer snel weg zijn op je website.

 

Een goede website bouwen lastig?

Nee hoor, absoluut niet.
Het is een kwestie van prioriteiten stellen. Zoekwoorden en SEO zijn belangrijk om goed gevonden te worden door de juiste mensen.

Je hebt vier mogelijkheden in dit geval.

  1. Je gaat je er zelf in verdiepen en je gaat de SEO zelf doen 
  2. Je gaat zelf schrijven en laat je artikelen vervolgens door een SEO expert optimaliseren
  3. Je laat je artikelen schrijven waardoor je een compleet SEO geoptimaliseerd artikel krijgt 
  4. Je neemt een website waarin je geen technische kennis nodig hebt en waarbij je bijna automatisch alles optimaliseert en je SEO als vanzelf goed gaat.

 

Zo’n website is bijvoorbeeld de website van de IMU genaamd Phoenix.

Phoenix is er in twee varianten. Eentje compleet geoptimaliseerd om goede landingspagina’s te maken. Dit is de Phoenix premium en die kun je twee weken gratis uitproberen om te kijken of hij werkt voor jou.  Dus jij maakt product reviews van de producten die jij promoot en plaatst die op de pagina. Vervolgens wordt jouw review “gescand” en krijg je automatisch alles wat je moet veranderen om een goede SEO pagina te hebben. Zo kom je direct hoog in Google met een pagina die er ook direct voor zorgt dat je dingen kan verkopen.

 

De tweede variant is de Phoenix ultimate welke je ook twee weken gratis uit kunt proberen.() Deze is ook volledig geoptimaliseerd om goede landingspagina’s te maken. Maar daarbij zit ook software om blogs of artikelen te schrijven die gedeeltelijk automatisch SEO geoptimaliseerd worden door interne links. Waarin je een kennisbank kan opzetten en waarmee je dus een complete website kan bouwen waar je vrij snel hoog mee scoort in Google. En als die lekker loopt heb je nog de mogelijkheid om nog eens vier van die goed verdienende websites extra te bouwen.